ההיסטוריה באספקלריה של אגדת היסוד
מאת: מרדכי הורוביץ
(מתוך
דפי מידע פברואר 1985)
G ” G ”
אגדת
היסוד מופיעה בשלב של טרום-תרבות. היא קיימת אצל בני התרבות זמן רב לפני
שהתרבות מגיעה לכלל יצירה של ממש המאפשרת ומצדיקה את המודעות של ייחודה. ואולם -
אגדת היסוד כאילו מסמנת את בני-האדם המאמינים בה, כמסה אנושית שנפלה עליה הבחירה
האלוהית להיות נושאת של תרבות חדשה ונפרדת. אגדת גן עדן היא אגדת היסוד של התרבות
היהודית. ההרמוניה האלוהית של החיים שאגדת בראשית זו טבועה בה מורה על הבאות,
בהיותה מולידה בהכרח את הכיסופים להרמוניה הסופית שתבוא תחתיה - הלא היא ההרמוניה
של ימות המשיח.
---------------
אנו נדון במאמר זה באגדה
הנורדית, שהיא אגדת היסוד של המערב, וננסה להבהיר באמצעותה את משמעותן של
אגדות היסוד בכלל. הדבר המדהים ביותר באגדות אלו הוא כוח הנבואה הדייקנית
שבהן.
אגדת היסוד מבשרת את התרבות. היא מעין תוכנייה המודיעה בצורה תמציתית
את קוויה העיקריים של העלילה שתוצג על ידי התרבות על בימת ההיסטוריה.
המיתולוגיה הנורדית
מספרת את קורותיהם ועלילותיהם של האלים משבט האזים, אשר בראשם עומד האל אודין
או ווטאן. מקום מושבם של האזים הוא אזגארד.
לפי האגדה, יבוא קץ העולם לעת דמדומי האלים, כאשר תפרוץ המלחמה
בין אלי אזגארד ובין המפלצות, הלוא הן: הל - אלת המוות, וארמונגאנד - הנחש המקיף
את העולם והזאב פנריר - כולם צאצאיו של האל לוקי.
לוקי זה הוא הכח המניע את העלילה
המוליכה לקראת דמדומי האלים. הוא תושב יוצא דופן באזגארד. אף כי באגדה הפרוזאית
הוא מכונה אזה - לוקי, כלומר משבט האזים, לא היה הוא אזי כלל, אלא בנו של הענק
פרבאוטי - "המוחץ האכזר". לוקי היה גם זכר וגם נקבה, מוליד ויולד כאחד.
הוא ילד את אשתו אנגרבודה ועמה הביא לעולם את שלושת המפלצות: הל, יארמונגאנד
ופנריר. כושר ההתחפשות שלו היה בלתי מוגבל. היה ביכולתו להופיע בדמות בעל חיים
כלשהו, או בדמותו של עוף, של אשה זקנה או בכל דמות אחרת - כנדרש לצורך תככיו
האפלים. התנהגותו היתה בלתי-נסבלת. הוא היה נוהג להופיע במשתאות האלים בלי להיות
מוזמן ולדרוש מהם שיתנו לו את מאכליהם ואת משקם. פעם אחת הוא גרם למותו של האל
הצעיר ובר-הלבב בלצור. דבר זה הגדיש את הסאה. האלים קמו עליו כאיש אחד וריתקוהו אל
הסלע, אותו ואת צאצאיו המפלצות. דמדומי האלים יחלו כאשר לוקי ינתק את מוסרותיו, יתיר
את כבליהם של צאצאיו ויחדיו יעלו חוצץ על אזגארד.
כיום, ערב דמדומי האלים, או לדעת רבים
- בעיצומם, מידת הדיוק שבתחזית זו ממש עוצרת נשימה.
צריך להוסיף לתוכנית רק את
שמות השחקנים:
v אל
אזגארד - עמי המערב.
v ווטאן - ארצות הברית.
v לוקי - ברית המועצות.
v המפלצות
- אנו כולנו, כל הערב רב האפרו-אסיאני חסר הצורה ה"משתחרר" עכשיו.
אין ספק בכך שאבי המפלצות ומחוללן הוא לוקי הסלאבי שהתיר את
אסוריהם של העמים הקולוניאלים ונתן בידם את האמצעים להתקומם נגד אדוניהם המערביים
הממלאים בדרמה ההיסטורית את התפקיד שממלאים אלי אזגארד באגדה הנורדית.
בכושר ההתחפשות, לוקי הסלאבי אף
עולה על הפרוטוטיפ האגדי שלו. תוך שני דורות, מאז השתחרר מחרצובותיו במהפכה
הלאומית-חברתית שלו, הוא הופיע על במותי ארץ כקוסמופוליט וכלאומן, כמדכא עמים
וכמשחרר עמים, ככולא בני אדם בסיטונות וכמשחרר בני אדם בסיטונות, כהומאניסט
וכמפלצת - הכל כפי שחייבו תככיו האפלים.
אפילו עזות המצח והערמומיות שבה מצליח לוקי הסלאבי לקבל מארצות
הברית את החיטה הדרושה לו כדי שיוכל להתרכז בהקמת עוצמה צבאית שיהיה בה כדי להשמיד
את המערב, ולצורך זה עצמו, לגנוב מהמערב את הטכנולוגיה החדישה והמתקדמת ביותר שלו
- מזכירה את חמסנותו של לוקי האגדי כשהיה מופיע במשתאות האלים ותובע מהם את
מאכליהם ואת משקם.
סיכום
כשנתחברו אגדות
האלים הנורדיות במאה התשיעית, כבר היו היהודים העם המפותח ביותר עלי אדמות מבחינה
תרבותית. אך השבטים הגרמניים לא הכירו עדיין לא את היהודים ולא את אגדת היסוד שלהם
בדבר חיי ההרמוניה האלוהית בגן עדן.
ממילא לא יכלו אגדותיהם להביא בחשבון את
התפקיד המכריע שנועד ליהודים בהיסטוריה של אחרית הימים. לכן יתכן שדמדומי האלים לא
יתרחשו בדיוק כפי האמור באגדה, ויתכן אפילו שלא בדיוק בין אותם הצדדים, אלא בצורה
מפתיעה מאד ובין צדדים מפתיעים עוד יותר. מלחמת גוג ומגוג באחרית הימים כבר החלה.
היא מתנהלת ותתנהל גם להבא בין שני בניו של אברהם אבינו: יצחק וישמעאל.
נערך על ידי:
גילה
בויום - האגודה לפיתוח
המודעות -
טלפונים:
8642104-04 טל./פקס ו 8677501 - 04,
פלא-פון- 625759-050
אתר אינטרנט: http://www.oryada.com/
-English web pagehttp://www.oryada.com/eng.htm
פורום מיסטיקה ב-IOL וואלה: http://come.to/mystic-forum
דואר אלקטרוני: gila@oryada.com
בעולם וירטואלי אין כמו ויזואלי:
פעילויות
בחיפה: http://www.oryada.com/dafhaifa.htm
פעילויות בתל-אביב:
http://www.oryada.com/daftel.htm