מהפכת
העידן החדש בעולם המערבי
ע"פ
מרילין פרגסון
מאת:
גילה בויום
פורסם
בביטאון "דפי מידע"
גיליון
3 שנה ב' מרץ 1985
בתחילת שנות ה-80, יצא לאור סיפרה
של מרילין פרגסון: "מהפכת העידן החדש", אשר עד מהרה הפך לרב מכר בארצות
הברית. הספר זה דן בהתפתחותה של צורת חשיבה חדשה, וגישה שונה לחיים בחלקי
אוכלוסייה שונים, ממדענים, אומנים, סופרים, פסיכולוגים וסתם אנשים.
בתחילת שנות ה-70, נתפרסמו ממצאים מדעיים חדשים אשר דנו
ביכולת המוח וההכרה שהם מעל ומעבר למה שהיה מוכר וידוע. במקביל לפרסומם של ממצאים
אלה, התרחשה תופעה נוספת. מאות אלפי בני אדם, התנסו בחוויות סוביקטיביות משלהם,
אשר יצרו קשת חדשה של תופעות , שעד אז לא ידעו על קיומם. המדובר לא רק בתופעות מטאפיזיות
ועל חושיות, אלא בתופעות כמו, לימוד מואץ, יכולת להשתמש בכח הדמוי והריכוז על מנת
לפתור בעיות בחיי היומיום, התרחבות של המודעות בנושאים שמעבר וכד'.
אנשים החלו לחפש אחר כל פיסת מידע
אשר תעזור להם בהבנת חוויותיהם, ודבר זה אשר הביא ליצירתם של מפגשים שונים, להקמתם
של אגודות שונות אשר עסקו בין היתר במתן קורסים ובהפצה של חומר בכתב.
נראה היה שאט אט נארגת והולכת רשת
שלימה של אנשים שמטרתה הבלתי מוצהרת היתה שנוי רדיקלי בכל הלך המחשבה ואורח החיים
בארה"ב. הייתה זו רשת סמויה, חסרת מנהיגים, חסרת רעיונות פוליטיים או כוונות
מוצהרות כל שהם.
אף על פי כן, פועלים חבריה
במעשיות ובהתלהבות להפצת דעותיהם, למרות שהשקפותיהם נשמעות כה מיסטיות, שבמצבים
רגילים היו בכלל חוששים להביעם בגלוי.
דומה ששינוי חשוב ומשמעותי הולך
ומתרחש בכל אורח החיים האנושי, שינוי שהוא מעמיק מכל מהפיכה ונרחב מכל רפורמה.
דומה שהשנוי העצום הזה, אינו פוליטי, דתי או פילוסופי, מדובר בו במחשבה חדשה, בהשקפת עולם שונה, המאגדת
בתוכה הבנה חדשה של העולם, בד בבד עם כוונים חדשים במדע, אשר הדים לה אנו מוצאים
עוד בשחר ימיה של האנושות.
רשת מסתורית זאת, היא היא מהפיכת העידן החדש.
אנשי מהפכת העידן החדש באים מכל
שכבות האוכלוסייה. תמצא ביניהם: מורים, פקידים, מדענים מפורסמים, אנשי מימשל,
משפטנים, אמנים, מיליונרים, נהגי מוניות, מנהיגים בתחומי הרפואה, החינוך, המשפט
והפסיכולוגיה.
כולם כאחד חשים מקורבים האחד לשני
בשל החוויות הפנימיות אשר עברו עליהם, וכולם מחפשים קשר של קרבה האחד עם השני, ללא
הבדל דת, גיל ומעמד חברתי.
השנוי אשר כל אחד מהם עבר הינו
שנוי "פאראדיגמטי", מונח אותו הטביע המדען, ההסטוריון והפילוסוף תומס
קון, בספרו "מבנן של מהפכות מדעיות".
פאראדיגמא - פירושו דרך חדשה. הוא
השתמש במונח זה על מנת לציין דרך מחשבתית חדשה, אשר מתבטאת על ידי שינוי חד
ופתאומי. למרות שהמדובר היה בשנויים בתחום המדע, מקובל כיום מונח זה גם שמדובר
בחינוך, תכנון ערים ורפואה.
שנוי פארדיגמאטי בחיי הפרט, מתרחש
כאילו היה "ציור נסתר" בחוברת ילדים. מתוך אוסף של פריטים שונים מלווים
בקוים וסלסולים שונים, אתה מתבקש לאתר פריט מסויים, וברגע בו זיהית אותו לא תוכל
עוד שלא לראותו. כך הדבר גם כשמדובר בסוג השנוי אותו עברו אנשי העידן החדש. אין לך
למעשה כל דרך בה תוכל להביא את עצמך לראות את הפריט הנסתר שבציור. או שאתה רואה
אותו או- שאינך רואה. או שאתה מבין אמיתות מסוימות או שלא. אך לאחר שקלטת אותם,
אתה מתפלא על כך שלא ידעת אותם לפני כן. השנוי אשר חל בחייהם של אותם אנשים לא היה
כרוך בתוספת ידע כלשהו, כי אם בצורה חדשה של ידיעה!
אדוארד קרפנטר, מדען
ומשורר בעל חזון חברתי יוצא מגדר הרגיל, אשר חי בסוף המאה ה19-, תיאר אופן זה של
שנוי בצורה הבאה: "כאשר אתה לומד להתרכז ולהשקיט את מחשבותיך, אתה מגיע לתחום
הכרה שמעל או מעבר למחשבה... ולהכרה "באני" גדול הרבה יותר מזה שאליו
אתה רגיל. מאחר וההכרה הרגילה שאתה אנו במגע בחיי היומיום מבוססת יותר מאשר על כל
דבר אחר על האני הקטן המוגבל, התוצאה הנלווית לכך תהיה מוות של "האני"
הרגיל ותפיסת העולם הרגילה. מוות במובן אחד, אך במובן אחר התעוררות לגלוי
"האני" האמיתי והאינטימי ביותר אשר לנו. חוויה זו כה נפלאה ומיוחדת, עד
אשר כל הספקות והשאלות הקטנוניות נמוגים בפניה"
קרפנטר תפס את תמציתה ומהותה של
חווית השינוי בהגדירו אותה במילים: "התרחבות, קשר, הכוח לשנוי תמידי של
נסיבות החיים" ועוד.
המודעות לחוויה מהסוג הזה, הייתה
קיימת משך מאות בשנים בקרב קבוצות שונות בכל רחבי תבל, באגודות אחוותיות שונות,
במסדרים מיסטיים למיניהם, ובכתות דתיות שונות, אשר כולם עסקו בהנחלת טכניקות
להתנסות בחוויה מעין זו או אחרות. דרכם הייתה דרך של מתי מעט, מאחר ומרבית תושבי
כדור הארץ היו טרודים בבעיות של מלחמת הקיום והישרדות, או כבולים באזיקים של
דוגמות דתיות שונות. אין בכך פלא לכן, שהדרך הרוחנית היתה נחלתם של מעטים בלבד.
במאה הנוכחית לפתע פתאום, אנו
עדים להתפרצותה של הנטייה לחיפוש אחר ערכים רוחניים בקרב מספר רב מאוד של אנשים.
כעת, יותר מאשר בכל תקופה אחרת נפתח בפנינו עושרן של תרבויות עתיקות בעיקר של
תרבויות המזרח, וידע רב מגיע אלינו בצורה מקורית, ובשנויים קלים המותאמים לתפיסה
המערבית.
כל הידע הזה, והשיטות השונות אשר
קמו בעקבותיו נועדו להביא אותנו להתאמה מלאה יותר בין הגוף והנפש, להרחבת תחומי
החשיבה, למודעות שפוטנציאל עצום טמון בנו ואשר טרם נוצל, וגלוי מקורות פנימיים,
אנרגיות פנימיות וכו'.
שורשיה של מהפכת העידן החדש
מוחדרים במיתוסים ובמטאפורות, מבוטאים ע"י שירה, ע"י נבואות של זמן קדום
והזמן העכשווי.
הטענה שביום מן הימים תגיע קבוצת מיעוט של אנשים
לכדי תסיסה מספקת, בכדי להחיות חברה שלימה, הובע מדי פעם בפעם לאורך ההיסטוריה
האנושית ואף נרשם לזיכרון בדרך כלשהי.
הרעיון היה תמיד אותו הרעיון: רק
באמצעות חשיבה חדשה, ותפיסת עולם אחרת יכולה האנושות לתקן את עצמה, והפוטנציאל
לחשיבה זו מצוי בהחלט בידיה; ואכן אותם אנשים אשר עברו שינוי פארדיגמטי זה טוענים,
שבד בבד עם השנוי במחשבתם, השתנו חייהם מן הקצה עד לקצה, ובעקבות כך הם גם גרמו
לשנוי בסביבתם הקרובה. הם גילו למשל שאינם זקוקים יותר לכך שהעולם ישתנה, אלא
שהשנוי חייב לחול בהם בלבד. הם חשים, שכל נבואות הזעם, בדבר חורבן העולם וקץ הימים
הינם קצת מיותרות.
עשרות ומאות בשנים לפני שפרצו
מלחמות העולם, בטרם התעוררו בעיות של זיהום הסביבה, ולפני תחילתו של עידן
האלקטרוניקה והטכנולוגיה המתקדמת, התריעו אנשים בודדים על עתיד האנושות בה האנשים
יחיו חסרי קשר זה לזה ולסביבתם. על פי רוב הם לא הובנו והוקעו על ידי החברה.
בין הקולות הבודדים, אשר טענו כי
הננו חופשיים מבחינה רוחנית, וכי אנו מכוונים את האבולוציה של עצמנו, וכי ע"י
שימוש במקורותינו הפנימיים נוכל להגיע למימד חדש של חשיבה, ניתן להזכיר את מיסטר
אקהרט, מיסטיקן ונזיר בן המאה ה14-, את ג'יובני פיקו-דלה מירנאלה בן המאה ה-15, את
ג'ייקוב בוהם הגרמני בן המאה ה-17, ואת עימנואל שוואדנבורג בן המאה ה-18 מיסטיקן
ופילוסוף, אשר חווה חוויות רבות בתחום המטאפיזי.
המשורר האנגלי ויליאם בלייק בן
המאה ה19- ראה את תקופתו כמאופיינת על ידי פחד, הליכה עם הזרם, קנאה, ציניות
וכבעלת רוח של "מכונה". עם זאת, הוא ראה את האפשרות לשחרר את המוחות
הנרדפים מרוח הרפאים אשר לכדה אותם, ונשבע ש-"לא יחדל ממאבק מחשבתי עד אשר
תוקם ירושלים באדמתה הירוקה והטובה של אנגליה".
בלאק ראה, כשם שראו זאת
מיסטיקאנים רבים אחריו, במהפכה הצרפתית והאמריקאית צעדים הכרחיים לקראת שחרור כלל
עולמי ופוליטי כאחד. בשנת 1836 שנים אחדות לאחר שבלאק נפטר, ייסדו קומץ
אינטלקטואלים אמריקניים את התנועה האמריקאית הטרנסצנדנטלית, אשר התקוממו כנגד מה
שנראה בעיניהם כאינטלקטואליזם יבש של אותם ימים. משהו היה חסר לטענתם- המימד הנסתר
של המציאות אותו הם כינו "הנשמה היתרה".
הם שאבו את השראתם ממקורות שונים:
התנסות, אינטואיציה, השקפת עולמם של הקוויקרים אודות האור הפנימי, כתבי הקודש
ההודיים- הבגווהדגיטה, השקפותיהם של הפילוסופיים הגרמניים הרומנטיים, המיסטיקאי
שוואדנבורג ועוד.
הטרנסנדנטליים השפיעו על הספרות,
החינוך, הפוליטיקה והכלכלה לדורות, ועל אישים כמו, אמילי דיקנסון, וואלט וויטמן,
ג'והן דיואי, גנדי ומרטין לותר קינג.
בסוף המאה ה-19 טען המדען והוגה
הדעות אדוארד קרפנטר, כי בבוא היום תאבד המסורת בת מאות השנים את מסגרתה ואת קו
מחשבתה, כשם שהקרח נמס בשמש. הוא טען שההארה הרוחנית של דתות המזרח, היא אשר תהווה
את הזרע לשנוי הכביר, וע"י כך תביא את התפיסה המערבית להכיר במציאות רחבה
יותר מזו היומיומית הרגילה.
ב-1901 יצא לאור סיפרו המפורסם של
הרופא הקנדי ריצ'ארד באק, "ההכרה הקוסמית". בספר מקורי זה, אשר הפך
לקלסיקה בין הספרים הרוחניים עד עצם היום הזה, הוא מספר אודות אנשים אשר חוו דרגות
שונות של הכרה, אותם הוא שייך להכרה הקוסמית.
לטענתו, בחוויה מיסטית זו אדם חווה חוויה נפשית
ורוחנית עמוקה של הארה פתאומית, תחושות מחשמלות בגוף, התרחבות של התודעה והתאחדותה
עם הכרה הכוללת של עצם החיים שבקוסמוס וכו'. בסיום ספרו הוא מציין, כי אנשים אלה
אומנם מתהלכים והתהלכו בינינו בנושמם את אותו אוויר אשר אנו נושמים, אך עם כל זה,
הם כאילו התלכו על פני ארץ אחרת בנושמם אויר שונה. אנשים אלה מהווים גזע חדש שנולד,
ואשר יתפשט וימלא את את כל כדור הארץ.
כבר בשנת 1902 טען הפסיכולוג
האמריקאי הדגול ויליאם ג'יימס, כי האדם, להבדיל משאר היצורים על פני כדור הארץ ,
הנו בעל בחירה חופשית לשנות את דרכי מחשבתו, וזאת בתקופה שבה לפסיכולוגיה היתה
גישה מכניסטית.
גם בספרות סופר על בני אדם בעלי
רגישויות עמוקות יותר מאלה של האדם הנורמלי. כלום יש בדבריהם של סופרים אלה משום
חזון לגבי העתיד? בסיפרו הנודע "דמיאן" למשל, מתאר הרמן הסה קשר אחוותי
סמוי בין גבר לאשה אשר היו בעלי יכולת ורגישות יוצאי דופן. "לא נבדלנו משאר
בני האדם ע"י קשר כלשהוא כי אם ע"י ראיה שונה", טוענים גיבוריו של
הרמן הסה.
ידועים היטב דעותיו של
הפסיכואנליסט קארל יונג, אשר חקר רבות את תרבויות המזרח הרחוק, על תת ההכרה
הקולקטיבית, שהינה מימד של סימבוליים משותפים, של הזכרון הקולקטיבי של האנושות.
הוא דיבר על אחדות האינטלקט עם האינטואיציה כדרך הנכונה של תפיסת העולם.
הגדיל לעשות הביולוג והמיסטיקאי
הנודע טיילארד דה שרדין, בדברו על "הנשמה הקולקטיבית".
הוא טען שבעוד אשר האבולוציה
הפיזית של האדם הסתיימה, האבולוציה של המחשבה עדיין בעיצומה. התהליך הטבעי של
התפתחותה יהיה כזה שהיא תקיף את האנושות כולה ותגבש אותה לידי מחשבה משותפת
כוללנית, מעין יצירת קשר טליפתי בין כל בני האדם והחיים שבכדור הארץ.
מאומה לא יוכל לעצור את גדילתה
והתפתחותה של מה שהוא כינה "הנשמה הקולקטיבית".
את מהפכת העידן החדש חזה אריך
פרום בספרו המפורסם "מהפכת התקוה" בו דיבר על "חזית חדשה",
אשר תהווה תנועה שתאחד את השאיפה לשינוי חברתי עם פרספקטיבה רוחנית חדשה, שמטרתה
תהיה הפיכתו של העולם הטכנולוגי לאנושי יותר. המפתח להצלחתה של תנועה זו יהיה
התגשמותה של אותה פרספקטיבה תחילה בחייהם של חבריה, ולאחר מכן אצל כלל האנושות.
חברי תנועה זו, יעבדו בקבוצות קטנות לקראת שנוי
אישי, כשהם תומכים זה בזה. הם יבנו את עולמם בתוך הסביבה המתנכרת של החברה. בעזרת
מדיטציה ותרגולים להמצאות בדרגות הכרה אחרות, הם יפתחו גם המישור של חיי יומיום.
הם יבנו בתוכם עוצמה פנימית, פתיחות, ואי אגוצנטריות. חיטוט עצמי וריכוז בתוך
עצמם, יהפוך לאיכפתיות רבת ממדים, אוהבת אך גם מבקרת, לא רק לעצמם כי אם לגורלה של
האנושות כולה .
המעגלים מתחילים כעת להסגר במהירות עצומה. אנשי
העידן החדש מתקרבים ומתחברים זה לזה יותר ויותר, מתוך הכרה פנימית מרנינה, שמשהו
מופלא הולך ונרקם לנגד עיניהם. הבה אם כן ונבחן מספר מן האספקטים של העידן החדש.
מהותו של השנוי ההכרתי בעידן החדש
בבואנו לדבר על שנוי הכרתי אין
אנו מתכוונים רק לתופעה של מודעות מתעוררת, אלא גם למצב בו אדם מודע למודעותו,
בדומה למה שטען המשורר א. א. קמינגס: "מצאתי את העין של העין שלי... את האוזן
של האוזן שלי".
המחשבה משתמשת למעשה בעצמה כאמצעי
לשנוי מהותה העצמית. כל שנוי מקל על התרחשותו של השנוי הבא אחריו. המוח האנושי
וההתנהגות האנושית הינם גמישים באורח שלא יאמן. אומנם חיינו מותנים לפעמים על ידי
פחד, אוטוסוגסטיה שלילית, דעות קדומות , חוסר בטחון עצמי ועוינות, אך יש לנו יכולת
יוצאת מהכלל להשתנות.
כבר לפני אלפי שנים גילה האדם כי
ניתן לגרות את המוח בכדי לחולל שנויים ברורים במודעות. ביכולתה של המחשבה ללמוד
להשקיף על עצמה ועל האמיתות שלה, באופנים אשר אינם מתרחשים בצורה ספונטנית.
שינוי פארדיגמאטי זה הוא מהסוג
המאפשר לקטעי מידע שונים להתחבר זה לזה במבנה חדש ובתוך מסגרת חדשה. השינוי
הפראדיגמאטי אינו הורס ומבטל אמיתות ישנות, בדיוק כשם שתורת היחסות לא ביטלה את
תורתו של ניוטון. הוא אומר: "צדקתי באופן חלקי קודם לכן, וכעת הנני צודק מעט
יותר - אך גם באופן חלקי בלבד." בצורה זו, אין עוד השנוי מהווה עוד איום
לגבינו. הוא ממלא ומעשיר אותנו, כאשר הבלתי ידוע הניצב עוד לפנינו מעניין ומסקרן.
ההבדל בין שינוי המתרחש באופן
שיטתי, לבין שנוי המתרחש באופן מקרי, הנו כמו ההבדל בין הדלקת מנורה לבין ברק.
אומנם שניהם נותנים אור, אבל האחד הוא מסוכן ואילו השני בטוח ומכוון.
השיטות השונות אשר מיישמות תחילתו
של תהליך זה של שנוי הינם רבות לאין ספור, אך המשותף לכולם הוא שמתרכזים על
העיקרון של "המודעות של המודעות". כמו כן מתבססים הם על אלמנטים הזרים
אולי לחשיבה ההגיונית שלנו. מסתבר שדווקא שיטות המתבססים על אלמנטים מונוטוניים,
כמו של תנועה חוזרת ונשנית, חזרה על מילים מסוימות, מוסיקה מיוחדת, השמעת צליל
בלתי מובן, הקואנים הפארדוכסליים של חכמי הזן, (משפטים מוזרים, עליהם יש להתרכז כמו
למשל, כיצד למחוא כף ביד אחת) תרגילי נשימה וכו' מביאים את התודעה לידי שנוי.
אנשים אשר עברו טרסנפורמציה
ושנויים משמעותיים
מונים בין היתר את השיטות הבאות,
אשר הביאו את השינוי עבורם:
v ביופידבק, השימוש במכשירים
חשמליים אשר משמיעים צליל מיוחד, לתהליכים גופניים בלתי רצונים כביכול, כמו דופק
הלב, חום הגוף ובמיוחד גלי המוח. שיטה זו מהווה הוכחה לכך שניתן לשלוט בתהליכים
אשר נחשבו עד כה כבלתי ניתנים לשליטה, למרות שזה דורש מאמץ בלתי מבוטל של הרפיה
וכושר ריכוז.
v שיטות שונות של מדיטציה כמו: בודהיסטית, זן,
קבלית, טרנסדנטלית, טיבטית, יוגית וכו'.
v
היפנוזה וסוגסטיה עצמית.
v סמינרים שונים וסופי
שבוע כמו אסט, סילבה מינד קונטרול וכו'.
v שיטות פיזיות שונות כמו אתא יוגה, טאי-צ'י, שיטת
אלכסנדר, מגע בריאות, ביואנרגיה וכו'.
v לימודים בתחום הנסתר כמו קבלה, חוכמת
גורדג'ייף, תיאוזופיה, אנטרופוזופיה
v שיטות פסיכותרפיות חדישות כמו הלוגותרפיה של
ויקטור פרנקל (מחבר הספר "האדם מחפש משמעות"), תראפית הגשטאלט וכו'.
אלו הם רק חלק קטן מהשיטות
ומהדרכים אותם הציגו הנשאלים.
אף שיטה אינה מציעה שנוי מהיר
"תוך עשרים וארבעה שעות". השנוי הנו מסע ארוך ללא מטרה סופית, והוא נמשך
גם לאחר המוות, שינוי הינו תהליך שלעולם אינו פוסק, הוא הכוח המניע את גלגלי
הבריאה אשר לעולם אינם חדלים. בריאה פרושה שנוי והתחדשות ללא הרף!
בתהליך השנוי ניתן להבחין בארבעה
שלבים עיקריים
השלב הראשון
הנו ערעור של אמות מדה ישנות ותפיסת עולם קודמת. הוא
בא באופן פתאומי בדרך כלל על ידי חוויה יוצאת דופן בתחום המיסטי או העל חושי, אשר
לא ניתן להסבירה, אך גם לא להכחישה.
הוא יכול גם לבוא במצבים של משברים אישיים, או
כתוצאה משימוש בסמים פסיכודליים. תהליך זה יכול להכניס את האדם למצב של תהיה בלבול
וחסר בטחון. לפעמים הוא ינסה להכחיש את החוויה מתוך הפחד ממה שהשנוי ידרוש ממנו
מבחינה אישית וחברתית.
אברהם מסלאו הפסיכולוג הנודע אומר "הפחד מפני
הידיעה נובע בעיקרו מהפחד בפני העשיה." משום כך גם רבים כל כך המתנגדים לעצם
אפשרות תחילתו של עידן חדש.
השלב השני
הוא השלב של המחקר והלימוד, עבור אלו אשר החליטו בכל
זאת לצאת לדרך. שלב זה מלווה ברצון מכוון לפתוח עצמנו בפני חווית למידה אשר שונה
מכל סוג של למידה אותה ידענו עד כה.
הצרה היא, שרבים ניגשים לשלב זה מתוך גישה נושנה
המאפיינת את החברה החומרנית: כצרכנים כמתחרים וכו', שרודפים אחר החוויות ומנסים
להשוות ביניהם תוצאות. רבים גם "נתקעים" בגישה הראשונה בה נתקלו, בראותם
בה את פסגת השיא של חייהם, ובהתעלמם מכל דרך התפתחותית אחרת.
השלב השלישי הוא של אינטגרציה
ותחושת שלמות עצמית. למרות שאנו שואבים השראה ממספר מקומות, אנו סומכים בראש
וראשונה על החוש הפנימי שלנו, אשר הוא בבחינת "הגורו" המדריך הרוחני
שלנו. כמו כן אנו מוכנים לזנוח אמות מידה ישנות ודרכי חשיבה מוטעים של העבר.
השלב הרביעי הוא המשמעותי
ביותר, משום שמתוך רצון לשנוי אגוצנטרי אנו שואפים לחלוק את אשר עובר עלינו עם כלל
המין האנושי. לשם כך אנו נוטים להתאחד ולהתחבר לקבוצות שונות של אנשים כמונו על
מנת לפעול במשותף למען מטרה זו. הדרך הנכונה לכך היא לא לכפות את השנוי על אלה אשר
אינם מוכנים לכך, אלא לאפשר למוענינים במידע נכון.
ארה"ב ככור ההיתוך של העידן החדש במערב
מאז הוכרזה ארצות הברית כמדינה
עצמאית, היא שינתה פניה חליפות. הרעיון הבסיסי שהונח ביסודה, כפי שהוא מובא במגילת
העצמאות, הנו חופש ושוויון לכל. למרות זאת, בתקופות מסוימות עוות רעיון זה. עם בוא
המתיישבים הראשונים הייתה ארה"ב גן עדן להרפתקנים, למחפשים אחר התחלות חדשות.
אך אפילו בתקופות אלה, היו קבוצות בודדות, כמו הטרנסנדנטליים אשר נזכרו לעיל, אשר
שמרו על הגחלת של חיים רוחניים.
את תחילתה של המהפכה והפניה בקצב
מוגבר לכוון העידן החדש, אפשר לראות את תחילת שנות ה70-.
בשנת 1969 הופיע ספרו של ג'אן
פרנסיס רוול, "בלי מרכס או ישו" אשר בישר את תחילתה של מהפכה זו. בספרו
כותב רוול שארצות הברית הנה כור ההיתוך של העידן החדש, זאת בשל היותה מדינה בעלת
חופש יחסי.
תהליך רדיקלי זה של מהפכה, אשר
אינה מהפכה דתית או סוציאלית (מכאן גם שם הספר) יהיה מורכב ממהפכות קטנות יותר:
בחברה, בפוליטיקה, בערכים התרבותיים, וכן בטכנולוגיה ובמדע.
ואכן שנות הששים, אופיינו
ע"י אי שקט חברתי רב. גל של מחאות שונות בתחומים רבים, שטף את ארה"ב
והצביע על אי שביעות רצון בחברה האמריקאית מהמסד, מצורת החיים וכו'.
קמו תנועות לזכויות האזרח, לזכויות האישה, לחופש
הביטוי, לאקולוגיה וכו'. בנוסף לכך, התגלו תגליות חדשות בנוגע לתפקודי המוח,
למצבים שונים של תודעה, ויכולת השליטה ע"י מחשבה, בגוף ובנפש (ביופידבק).
בנוסף לכך, הציבו שיטות רפואה אלטרנטיביות, כמו אקופונקטורה, אתגר בפני הרפואה
הקוונבנציונלית.
בתקופות כאלו, של חוסר יציבות
ותהיות, אין כל פלא שדרכים אלטרנטיביות המוצעות על ידי מיעוט, יכולים היו להתפשט
במהירות ולהשפיע על הלך הרוחות של תרבות שלמה.
את הגוף החברתי הגדול ניתן להמשיל
לגוף האדם, כאשר את מערכת העצבים שבו, ניתן לראות באמצעי התקשורת. בה אנו צופים
בדרמות עולמיות כמו: מלחמות, מהומות, משברים פוליטיים וכו'. באמצעות מידיה כמו
ספרות תיאטרון וקולנוע, אנו חווים ביתר שאת חוויות אנושיות משותפות, כמו צער,
שמחה, אהבה וכו'. אין ספק שכל החוויות הללו יוצרות מעין אחדות, משל הייתה החברה
האנושית, אורגניזם אחד גדול.
משום כך, דווקא בתקופתנו, אשר בה
אמצעי התקשורת הינם בשיא פריחתם, אפשרית התפשטותם של רעיונות העידן החדש.
בכל רחבי ארה"ב אנו עדים
לשימוש באמצעי התקשורת להפצת רעיונות העידן החדש, אם כי עדיין בהיקף מקומי.
ישנם תחנות רדיו וטלויזיה מקומיות
המוקדשות לעידן החדש, כתבי עת שונים, בתי הוצאה לאור. כמו כן ספרים כמו של: קארל
יונג, טיילארד דה שרדיין, הרמן הסה, קרישנמורטי, קרלוס קסטנדה ואחרים, אשר הפכו לא
מכבר לרבי מכר לאומיים, ונמכרו במליוני העתקים בכל רחבי ארה"ב.
כמעט בכל עיר ניתן למצוא חנות
מיוחדת לספרי מיסטיקה, ולספרי העידן החדש, ובכל חנות ספרים ניתן למצוא מדף מיוחד
לספרים אלה. בין היתר נמכרים בהמונים מדריכים, מעין "דפי זהב" של העידן
החדש המפרטים את עיסוקם וכתובותיהם של ארגונים שונים, בתחומי התפתחות שונים, החל
משיטות ריפוי אלטרנטיביות וכלה בקבוצות ללימוד איזוטרי ולמדיטציה.
בין כתבי העת הנפוצים, בקרב חנויות הספרים הרגילות,
ובקרב הקהל הרחב, נמצא כתב העת "מזרח מערב", אשר הציב לעצמו כמטרה,
לחקור את שווי המשקל הדינמי בין ניגודים, כמו בין תרבות המזרח למערב, המסרותי לעומת
המודרני וכו'.
הקבוצה "מימדים חדשים"
מסן-פרנסיסקו אשר עוסקת בראיונות עם האנשים המובילים בתחומים השונים של העידן
החדש, הוציאה לאור סידרת קסטות הלקוחים מתוך עשרות אלפי שעות של ראיונות במשך כעשר
שנים.
אלה הם רק שתי דוגמאות לדרכי
ההפצה של רעיונות העידן החדש.
קליפורניה כלב ליבו של תהליך השינוי בארה"ב
אם ארה"ב הינה סמל החופש, אזי
קליפורניה הינה שיאו של חופש זה. קליפורניה תמיד צועדת בראש לטוב ולרע, והיא משקפת
כמראה את כל אשר מתחולל בלב האומה האמריקנית.
קליפורניה הינה מקום בו הכל נראה אפשרי,
מקום בו אנשים מביאים לידי הגשמה חלומות שבמקומות אחרים נראים בלתי אפשריים. לכן,
אין פלא בכך שקליפורניה הפכה למקום מושבם של תוהים ומחפשי דרך שונים, בצד אנשי דת,
מדע, ופסיכולוגיה מהמנהיגים של העידן החדש.
אחד מהמוסדות הותיקים בקליפורניה
לרעיונות העידן החדש הינו ה-"אסלן", הממוקם בביג-סור הנמצאת בין
סן-פרנסיסקו ללוס אנג'לס. מרכז זה נפתח בשנת 1961, ע"י מיכאל מרפי
וריצ'רד פרייס, בעידודו הנמרץ של הסופר אלדוס הכסלי, אשר התגורר בלוס-אנג'לס בין
השנים 1960-1950.
במשך שלושת השנים הראשונות
לקיומו, ניתנו בו הרצאות וסמינרים ע"י אנשי רוח ידועים כמו: אלן ווטס, קרל
רוג'רס, פאול טיליץ' וכן ע"י סטודנט צעיר ונמרץ בשם קרלוס קסטנדה.
מעניין במיוחד הוא ספור השתלבותו
של הפסיכולוג ההומניסטי המפורסם אברהם מסלאו במסגרת הפעילות של מוסד זה.
באחד הערבים של 1962 שרר ערפל כבד
באיזור החוף של ביג-סור. מסלאו, אשר נפש באיזור, טעה בדרכו והגיע למוסד זה, בדיוק
בזמן בו קבוצה עסקה בלימוד פרקים מסיפרו האחרון.
המוסד קיבל תנופה נוספת כאשר בשנת
1965 הצטרפו אליו אנשים כמו וויל שוטס ופריץ פרלס ממציא שיטת תרפיית הגשטאלט, אשר
ספרו הנודע בנושא זה תורגם גם לעברית. בשנת 1967 פתח המוסד סניף בסן פרנסיסקו.
עד אז הצניע המוסד את פעולויתיו,
אך מ1967- והלאה עמד במוקד ההתעניינות של אמצעי התקשורת. כתבות ברדיו ובטלויזיה,
מאמרים בעיתונות, ספרים שנכתבו אודותיו וכו'. ה"טיימס" הקדיש לארגון זה
מאמר נכבד בסתיו 1967 במדור החינוך, וה"יוניטד פרס אינטרנציונל" העניק
כיסוי נרחב לפתיחת הסניף בסן-פרנסיסקו.
אולם לאף פרסום לא הייתה השפעה כה
רבה, כמו של זה שהופיע בדצמ' 1967 בניו-יורק טיימס, אשר גרם להצפת שערי המוסד בזרם
בלתי פוסק של אנשים.
היה זה בקצרה ספורו של אחד מן
המרכזים הראשונים להתפתחות אישית בקליפורניה, אשר הווה דוגמא למרכזים אחרים אשר
קמו בשאר רחבי ארה"ב.
אין כל ספק ששורשי מהפיכת העידן
החדש בארה"ב, ואולי גם בעולם כולו, נטועים עמוק באדמת קליפורניה.
סיכום
במאמר זה דננו באופי ובמהות
השנויים המתרחשים בתקופה זו, שהיא פתחו של עידן חדש, המכונה "תקופת
האקוואריוס" מתוך נקודת השקפה מערבית, בעיקר זו של ארה"ב.
הראנו ששינוי זה בדרכי החשיבה,
התפיסה והמודעות של האדם, הוא בהחלט אפשרי, ונצפה ע"י הוגי דעות שונים
ומיסטיקנים לאורך כל הדורות, ושהוא מהווה את לב ליבה של תופעת העידן החדש. לא
נכנסנו לפרטים ולא מנינו את סוגי המהפכות בתחומים השונים של החיים, במדע באומנות,
ברפואה, בפסיכולוגיה, בחברה וכו', אשר את ניצניו כבר הנצו, והם נסקרים בהרחבה,
בספרה של מרילין פרגסון "מהפכת העידן החדש" אשר על פיו מתבסס מאמר זה.
נושאים אלו יסקרו בהמשך בגיליונות
מאוחרים יותר, ובחוברות מודעות.
עם כתיבת דברים אלו, עלתה במוחנו
ללא הרף השאלה: האם מהפכת העידן החדש, אשר נמצאת בעיצומה בעולם המערבי, פסחה על
ישראל?
האין זה נוגד את דבריהם של
הנביאים והחוזים יהודיים כלא יהודיים, אשר חזו את ישראל כמרכז רוחני עולמי?
אין ספק שגם כאן בארץ מתגלגלים
הדברים במהירות, נותר רק להתחיל לקשור את הקצוות על ידי יצירת קשר עם אנשים
וארגונים דומים ברחבי העולם.
"האגודה
לפיתוח המודעות" רואה משימה זאת כאחת ממשימותיה העיקריות ותפעל בעתיד
ליצירת קשר עם ארגונים ואישים שונים, אשר שמותיהם הופיעו ועוד יופיעו בפרסומי
האגודה.
דבר אחד יש לזכור, אף מהפיכה אינה
אפשרית בלעדיך הקורא. מהפיכה האישית שלך, היא המהפכה של כולנו, והיא היא המהפכה של
העידן החדש!!
שלכם:
גילה
בויום - האגודה לפיתוח
המודעות -
טלפונים:
8642104-04 טל./פקס ו 8677501 - 04,
פלא-פון- 625759-050
אתר אינטרנט: http://www.oryada.com/
-English web pagehttp://www.oryada.com/eng.htm
פורום מיסטיקה ב-IOL וואלה: http://come.to/mystic-forum
דואר אלקטרוני: gila@oryada.com
בעולם וירטואלי אין כמו ויזואלי:
פעילויות
בחיפה: http://www.oryada.com/dafhaifa.htm
פעילויות בתל-אביב:
http://www.oryada.com/daftel.htm